Hitta snabbt
Utbildningen för dig som vill utveckla digitala affärer och ta fram e-handelslösningar som skapar långsiktig affärsnytta.
I utbildningen får du en gedigen grund i samtliga delar inom e-handelsområdet: digital marknadsföring, e-handelslösningar, affärsutveckling, analys, konverteringsoptimering, internationell e-handel, inköp & logistik och ekonomistyrning.
Du kan jobba som
- E-Commerce manager
- E-handelsansvarig
- E-Commerce Specialist
- Projektledare inom e-handel
- E-Commere Coordinator
Efter utbildningen
Som E-Commerce manager kan du jobba på både stora och små företag som driver e-handel.
Vanliga arbetsuppgifter är att säkerställa kundresan och att e-handelsplattformen fungerar som den ska, samt att följa upp försäljning och nyckeltal. Det ingår också att skapa digitala kampanjer, SEO optimera webbsidor, identifiera utvecklingsområden och analysera arbetsprocesser inom e-handels olika områden.
Så studerar du
Utbildningen ges på heltid där föreläsningar varvas med projekt, eget arbete, inlämningsuppgifter och workshops. Utbildningen ges i Uddevalla med direktsändning till Lidköping och Strömstad.
Arbetslivets medverkan
YH-utbildningar genomförs i nära samarbete med det arbetsliv som behöver den kompetens som utbildningen leder till. Du som studerande har därmed möjlighet att bredda ditt nätverk för att finna ditt drömjobb. Några av de företag som tagit fram och medverkar i utbildningen är:
- Specter Länk till annan webbplats.
- Sharespine Länk till annan webbplats.
- Omniarch Länk till annan webbplats.
- CO-Op E-Commerce Agency Länk till annan webbplats.
- Postnord Länk till annan webbplats.
- KnowIT Länk till annan webbplats.
- E-handelsstaden Borås Länk till annan webbplats.
- Orvelins Länk till annan webbplats.
- Ongoing Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
LIA - Lärande i arbete
En stor och viktig del av utbildningstiden är lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats. Här har du möjlighet att pröva dina kunskaper i arbetslivet. De företagskontakter du knyter under dina LIA-perioder ger ökade chanser till jobb direkt efter utbildningen. Du kan göra din LIA såväl i Sverige som utomlands.
Kursinnehåll
I kursen introduceras den studerande i handelns uppbyggnad, organisering, utveckling och betydelse för ett hållbart samhälle. Kursen ger inblick i handelns digitala utveckling med fokus på hållbarhet, cirkulär ekonomi, AI och värderingsdriven handel. Kursen tar upp metoder för strategisk omvärldsbevakning och trender inom digital handel.
Kursen syftar till att utveckla den studerandes kunskaper i sökmotoroptimering (SEO) och sökordsmarknadsföring (SEM) för annonsering i digitala kanaler. Synligheten på webben är en kombination av organiskt innehåll och betald annonsering. SEO har fokus på relevanta sökord, länkar, text, innehåll, indexering och on-page/off-page. I kursen behandlas också grunder i grafisk produktion med layout, bildkomposition, designmetodik, Chat GPT och andra AI-verktyg i framtagande av innehåll och produkttexter.
Kursens syfte och mål är att utveckla den studerandes kunskaper i affärsmodellering och värdesystem för framgångsrika affärskoncept. Med fokus på värdeskapande processer och ny affärslogik skapas hållbara affärskoncept inom digital handel. Kursen tar upp BMC (Business Model Canvas) och Lean-Startup-metoder för att testa hållbarheten i affärsidéer. I kursen är det praktiskt arbete med målgruppsanalys, user stories, personas och prototyping (wireframes) i framtagande av affärskoncept.
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla förståelse för hur ett framgångsrikt logistikarbete kan bidra till företagets lönsamhet via hållbara e-handelslogistikflöden. Den studerande utvecklar kunskap om hur logistikkedjor ser ut i olika branscher. I kursen tas upp frågor om inköp, utleverans, returhantering och last-mile. Det genomförs flödeskartläggning och lagerhanteringsberäkningar.
Kursen syftar till att utveckla den studerandes kunskaper inom internationell handel med fokus på vilka regler som gäller, strukturella och kulturella skillnader och val av exportstrategi. I kursen tas också upp betallösningar, valuta, tull, moms samt hantering av leveranser och returer.
Kursen syftar till att utveckla den studerandes kunskaper inom projektledning för utveckling av webb och e-handelslösningar. I kursen är det fokus på helheten och bryggan mellan användare, tekniken och affären. Traditionell vattenfall-metod gås igenom och ramverket kring agil projektmetodik (Scrum) med produktstrategier, produktplanering, Roadmap, Release och Launch.
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskaper i kravställning av webb och IT lösningar. I kursen fokuseras på nuläge och behovsfas samt vilka krav beställaren har på produkten eller tjänsten i en upphandlingsprocess. De studerande arbetar med praktiska exempel och delar upp krav i funktionella krav, icke-funktionella krav, acceptanskriterier och designkriterier. I kursen tas också upp inköpsprocess och förhandlingsteknik mellan beställare och leverantör.
Kursen syftar till att utveckla den studerandes kunskaper och färdigheter i grundläggande ekonomistyrning där lönsamhet, nyckeltal, budget, prissättning, affärsnytta och samband mellan ekonomiska begrepp gås igenom.
Kursens syfte och mål är att fördjupa den studerandes kunskaper och färdigheter i e-handelsrelaterad utveckling kring e-handelsplattform, affärssystem och integrationer mot delsystem. En genomgång görs av funktioner i e-handelsplattform som till exempel administration av produkter, order, katalog- och produktnavigering, kassa, kundkonto, SEO-design, marknadsföring och försäljningsoptimering. En genomgång görs av delsystem som CRM, marknadsplatser och PIM för automatisering av processer och arbetsflöde
Kursen syftar till att utveckla den studerandes kunskaper i data- och webbanalys. Det blir allt viktigare att äga den egna datan och kunna visualisera den i beslutsprocesser. I webbanalysen är fokus på att sätta målvärde (KPI) och sedan mäta och analysera med till exempel Google Analytics. I kursen visualiseras data från olika datakällor med Power BI. I kursen behandlas tekniker för att lägga in spårningskod, segmentera och skapa rapporter utifrån olika datakällor.
Kursen syftar till att utveckla den studerandes kunskaper i kommunikation, kundbemötande och service. I yrkesrollen förväntas att kunna bemöta kunder och medarbetare på korrekt sätt och kunna förstå behov och problem. Det förväntas att ha kontakt med leverantörer och utveckla nya kundrelationer. I mötet med kund är köpresan central och kräver samarbete mellan marknad och sälj.
Kursens syfte och mål är att den studerande får omsätta teoretiska kunskaper i praktiken på ett yrkesmässigt sätt på en arbetsplats. Under LIA fördjupar och utvecklar den studerande teoretiska kunskaper från tidigare kurser. Det är fokus på kundresan, digital marknadsföring och e-handelsflöde/logistik. Efter avslutad LIA ska den studerande ha kunskaper om vad det innebär att marknadsföra och utveckla en verksamhet och produkter.
Kursens syfte och mål är att den studerande får omsätta teoretiska kunskaper i praktiken på ett yrkesmässigt sätt på en arbetsplats. Under LIA fördjupar och utvecklar den studerande teoretiska kunskaper från tidigare kurser. Det är fokus på konverteringsoptimerande aktiviteter genom SEO, SEM och dataanalys. Efter avslutad LIA ska den studerande ha kunskaper om vad det innebär att driva hållbar e-handel.
Kursens syfte och mål är att den studerande ska tillämpa förvärvade kunskaper genom att göra en muntlig och skriftlig presentation av ett utvecklingsprojekt inom e-handel. Det förslag som den studerande presenterar ska kunna bidra till företagets utveckling av koncept för e-handel.